Organisaties optimaliseren of kopen met de beste bedoelingen nieuwe bedrijfssoftware. De koopgedachte is gebaseerd op het vinden van een nieuwe manier van werken die alle problemen oplost en de software snel terugverdiend. Echter, tot ieders verbazing loopt men vast op medewerkers die met allerlei argumenten komen dat het niet werkt zoals verwacht.

Dit fenomeen is niet uniek en komt voor bij alle bedrijven die wijzigingen doorvoeren in procedures en tools, in meer of minder mate. Hierbij is de trend dat de veranderende medewerkers de schuld neerleggen bij de gekochte software en/of aanpassingen erin. Hoe wordt deze weerstand nu geboren vraagt u zich vast af. Waarbij veranderen per definitie weerstand genereert bij mensen die het betreft.

Weerstand is er twee smaken:

  • Bewuste weerstand
  • Onbewuste weerstand

Bewuste weerstand komt voort uit veranderingen die negatief ingeschat/ervaren worden. Dit zijn vaak zaken die te maken met eigen belang, politiek gedrag, imago, etc

Onbewuste weerstand is een proces in het menselijk brein. Het menselijk brein streeft naar zoveel mogelijk efficiency en veranderen kost energie. Ons brein zal veranderingen onbewust negeren.

Balans 4 Business (B4B) begrijpt dat veranderingen gepaard gaan met weerstand. B4B biedt verandermanagement aan als dienst. Hierbij heeft het onze voorkeur om verandermanagement te combineren met projectmanagement.

Verandermanagement begint met het opmaken van een stakeholderanalyse. Op basis van deze stakeholderanalyse worden communicatieprofielen gedefinieerd waarbij aangegeven is hoe medewerkers betrokken gaan worden, met welke frequentie en welke autoriteit zij krijgen. De sleutel tot succes is hierbij: persoonlijke aandacht. 

Door veranderingen persoonlijk te maken gaan medewerkers hun eigen positie zien binnen het geheel. Medewerkers gaan herkennen en erkennen dat hun medewerking noodzakelijk is voor een succesvolle collectieve verandering.

B4B past al jaren succesvol verandermanagement toe op basis van kennis en kunde hoe mensen reageren op procesveranderingen, al of niet met tools. Ondersteunend hierbij werkt dat “vreemde ogen” dwingen.

Bent u geïnteresseerd in deze dienst of wat B4B voor uw organisatie zou kunnen betekenen. Neem dan contact met ons op voor vrijblijvende informatie. Contact opnemen kan via telefoonnummer: 036-5359343 of via ons contactformulier.