De bouwnijverheid is een dynamisch vakgebied. Een markt waar de opdrachtgevers (klanten) steeds meer invloed krijgen. We zien dit terug in allerlei contractvormen. Waar vroeger het ging om traditioneel bouwen zijn er nu contractvormen waarmee bouwers diverse diensten aanbieden rondom het traditionele bouwproces. Het gaat dan ook steeds meer om het ontzorgen van de klant. De invloed van de klant zien we terug in de inrichtingsvariabelen van de organisatie van de aannemer.

Organisatie (4-variabelen)

Life Cycle bouwen (geïntegreerde contractvorm) vereist een andere bedrijfsstrategie, -structuur, -cultuur en middelen (bedrijfssoftware) dan traditioneel bouwen. Immers, de keuze bepaalt de manier van werken, verantwoordelijkheid, controles, communicatie, transparantie en partnersamenstelling. Om met deze ontwikkelingen mee te kunnen gaan passen bouwers hun eigen organisaties aan.

Strategie

Aannemers die kiezen voor traditioneel bouwen, kiezen voor een statische organisatie. Dit is een keuze die zekerheid geeft in een niet veranderende markt. Echter, de markt is en wordt steeds dynamischer. Immers, contractvormen nemen toe, minder beschikbaar personeel, meer wensen van klanten en complexere bouwlocaties met als gevolg dat prefab en logistiek toeneemt. Tevens willen opdrachtengevers en partners meer transparantie in het proces. Dit alles maakt dat ondernemers hun strategie verleggen naar een flexibelere organisatie die zich als een kameleon kan aanpassen aan de behoefte in de markt.

Structuur

De meeste bouworganisaties zijn functioneel opgedeeld in eilanden, overdracht van informatie is een aandachtspunt. Matrix- of hybride-structuren zijn vaak het antwoord, waardoor kennisgebieden worden samengevoegd en flexibiliteit wordt verkregen. Klanten worden bediend vanuit het principe “One way shopping”.

Cultuur

Loyaliteit, samen de schouders eronder zetten en doe maar normaal zijn de waarden en normen bij traditionele bouwers. De nieuwe generatie staat voor: individualisme, meer verantwoordelijkheid, aandacht voor persoonlijke groei, balans tussen werk en privé en long life learning. Veranderen is niet autoritair opleggen maar medewerkers meenemen en motiveren. Hierbij speelt de balans tussen persoonlijk en zakelijk.

Middelen

Automatisering (bedrijfssoftware) is traditioneel gericht op het behalen van efficiency en effectiviteit in backoffice. In de huidige tijd van veranderende contractvormen, BIM en flexibel kunnen reageren dient automatisering/bedrijfssoftware een brug te slaan tussen backoffice, uitvoerend werk, partners en opdrachtgevers. Hierbij zien wij dat bedrijfssoftware onderdeel wordt van de strategie en een volwassen plaats krijgt in de werkprocessen waar mensen op kunnen teruggevallen. Bedrijven die hun software sterk geïntegreerd hebben in hun organisatie realiseren concurrentie voordelen ten opzichte van hun concurrenten.

Balance 4 Business (B4B)

Wij helpen u om uw organisatie toekomst gereed te maken. Uw software gereedschap levert u de flexibiliteit, structuur van werken, continuïteit en kan uw klanten ontzorgen waardoor klanten gebonden worden aan uw organisatie. In onze aanpak optimaliseren of vernieuwen wij uw software waarbij wij u ook adviseren en/of helpen met de best passende organisatorische fundering. Wij werken op basis van een methodiek die zich bij meerdere bedrijven in de bouwnijverheid bewezen heeft (zie klantencases)